Teringin garlic bread tapi dekat rumah tak ada baguette?
Tak ada masalah.
Kalau ada roti Gardenia, butter dan bawang putih, sebenarnya dah boleh buat garlic bread sendiri dekat rumah.
Simple sangat dan dalam 10 minit dah boleh makan.
Bahan-Bahan
4 keping roti Gardenia
2 sudu besar butter
2 ulas bawang putih
Sedikit daun parsley
Secubit garam
Sedikit serbuk lada hitam
Mozzarella atau cheddar cheese jika suka
Kalau guna salted butter, tak perlu tambah banyak garam.
Cara Buat Garlic Butter
Keluarkan butter dan biarkan sekejap pada suhu bilik supaya lembut.
Cincang bawang putih sehalus mungkin.
Campurkan butter, bawang putih, parsley, sedikit garam dan lada hitam dalam mangkuk.
Gaul sampai semuanya sebati.
Dah siap garlic butter kita.
Sapu Atas Roti
Sapu garlic butter tadi pada satu permukaan roti.
Jangan terlalu nipis.
Pastikan sampai ke bahagian tepi sebab bahagian itulah yang akan jadi rangup bila dibakar.
Kalau nak buat cheesy garlic bread, taburkan mozzarella atau cheddar atas roti.
Bakar Sampai Rangup
Kalau guna air fryer, masak sekitar 180°C selama 4–6 minit.
Kalau guna oven, bakar pada 180°C sekitar 7–10 minit.
Masa mungkin berbeza ikut oven atau air fryer masing-masing, jadi tengok keadaan roti.
Bila tepi dah perang keemasan dan butter dah meresap, boleh keluarkan.
Tak ada oven atau air fryer?
Guna pan pun boleh.
Letakkan roti atas pan dengan api kecil dan tutup sekejap supaya bahagian atas panas dan cheese boleh cair.
Lagi Sedap Makan Panas-Panas
Potong roti kepada dua atau empat bahagian dan makan masa masih panas.
Luar rangup.
Tengah masih lembut.
Bau garlic butter pula memang boleh buat satu dapur lapar.
Garlic bread ni sedap makan begitu sahaja, tapi lagi ngam kalau ada mushroom soup, spaghetti atau chicken chop.
Kadang-kadang kita ingat nak buat makanan macam dekat cafe kena beli macam-macam bahan.
Rupanya...
roti Gardenia dekat dapur pun boleh jadi garlic bread.