AA's blog

Adrina Adie

Berhabis 20 Ribu Untuk LEGO kerana minat


Seorang bapa kepada dua anak sanggup membelanjakan sehingga RM20,000 sejak Disember lepas bagi memenuhi minatnya mengumpul model permainan Lego 'Star Wars'.

Muhd Faizul Ismail, 32, berkata beliau sedikitpun tidak berasa menyesal atau rugi dengan keputusannya untuk membeli model-model Lego yang dianggap antara yang paling mahal di pasaran.

"Ia menjadi satu kepuasan buat saya apabila berjaya memasang dan melengkapkan sesuatu model permainan ini yang kompleks. Biarpun proses pemasangannya agak mencabar dan menguji minda, ia satu permainan yang amat bagus kerana mampu membina pemikiran lebih kreatif dan ia hobi yang sesuai buat semua peringkat umur," katanya kepada pemberita.

Muhd Faizul merupakan antara pempamer yang mengambil bahagian pada 'KL Brick Festival and Toy Collectors' Fair' yang berlangsung di Institut Latihan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur semalam.

"Bahagian paling mencabar ialah saya terpaksa memasang serta menyusun pelbagai jenis saiz dan bentuk Lego mengikut manual yang diberikan," kata anak kelahiran Kelantan itu.

Menurut Muhd Faizul, set paling sukar yang pernah dipasangnya ialah model kapal Star Wars dikenali sebagai 'Millennium Falcon' berukuran 26.7 meter melibatkan lebih 50,000 keping Lego.

Penjawat awam itu berkata beliau mula 'terjebak' dalam pengumpulan permainan popular ini apabila melihat rakannya yang turut obses dalam permainan itu.

Menurutnya, 50 model permainan Lego miliknya dipamerkan pada festival itu yang disertainya buat kali keenam dan berhasrat menjadikannya sebagai warisan koleksi buat anak-anaknya.

Festival sehari yang berlangsung sempena Bulan Rekabentuk Kuala Lumpur 2015 (Kuala Lumpur Design Month 2015) merangkumi lebih 50 gerai pempamer dan peniaga pelbagai barang permainan terutama Lego.

Antara yang menarik perhatian pengunjung terutama kanak-kanak ialah model gergasi watak fiksyen filem adiwira 'Iron Man' di hadapan pintu masuk ruang pameran di festival itu.

Pengurus festival, Mohammad Zahri Latif berkata antara model Lego yang dipamerkan ialah representasi watak dan 'prop' dalam komik adiwira, filem animasi atau kartun serta filem seperti 'Star Wars' dan 'Lord of The Rings'.

"Setakat tengah hari, kita mengedarkan 400 mini Lego kepada pengunjung yang membuat pendaftaran awal untuk hadir ke festival ini," katanya sambil menambah acara itu dijangka menarik lebih 1,000 pengunjung.
 
Copyright © 2006 AA's blog - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info