AA's blog

Adrina Adie

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas


• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963.

• Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan.

• Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984.

• In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut.


• Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula.


• Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk mempertahan kebebasan badan kehakiman. Beliau telah menganjurkan persidangan yang dihadiri oleh kesemua 20 orang hakim Mahkamah Persekutuan di Kuala Lumpur,yang mana antara lain memutuskan untuk menghantar sekeping surat kepada Agung untuk menyatakan kekesalan para hakim terhadap ucapan mengkritik dibuat oleh Perdana Menteri berkaitan badan kehakiman. Mereka juga menuntut agar tuduhan tidak berasas tersebut dihentikan


• Dua bulan kemudian,Tun Salleh telah digantung jawatan dan Hakim Besar Malaya ketika itu Tan Sri Abdul Hamid Omar telah dilantik memangku jawatan Ketua Hakim Negara. Tun Salleh kemudiannya dituduh dihadapan satu tribunal khas dengan tuduhan salahlaku.Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menfailkan tindakan di Mahkamah Tinggi mempertikaikan keesahan tribunal tersebut di bawah perlembagaan persekutuan. Beliau juga menuntut agar tribunal digantung. Malangnya, tuntutan-tuntutan tersebut ditolak.

• Lima orang hakim Mahkamah Agung yang bersidang kemudiannya telah memperkenakan permohonan Tun Salleh untuk mendapatkan penggantungan ke atas tribunal.

• Perintah penggantungan tersebut kemudiannya diketepikan dan pada bulan Ogos 1988, Tun Salleh telah dipecat secara rasmi sebagai Ketua Hakim Negara.


• Kelima-lima Hakim Mahkamah Persekutuan yang membenarkan Permohonan Penggantungan Tribunal Tun Salleh – Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Tan Sri Wan Hamzah Mohamed Salleh, Wan Suleiman Pawan Teh and Datuk George Seah – digantung jawatan.

• Pada bulan Oktober 1988, Wan Sulaiman dan Seah telah dipecat manakala tiga yang lain dikembalikan kejawatan masing-masing.

 
Copyright © 2006 AA's blog - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info